blogi

Näin alennat verenpainetta ilman lääkitystä


Kohonnut verenpaine tarkoittaa tilannetta, jossa valtimon sisäinen paine on pysyvästi suurentunut. Kohonnut verenpaine vahingoittaa valtimoita ja sydänlihasta sekä altistaa sydäninfarkteille ja aivohalvauksille. Kohonnut verenpaine on yksi tärkeimmistä syistä sepelvaltimotaudeille.

Säännöllinen liikunta laskee verenpainetta. Se on matalampi liikuntaa harrastavilla kuin fyysisesti passiivisilla ihmisillä. Kestävyystyyppinen liikuntaharjoittelu on erinomainen tapa alentaa verenpainetta.

Suositeltavia lajeja ovat mm. kuntosali, juoksu, kävely sekä sisäpyöräily. Syketason ei kuitenkaan tulisi ylittää 120-140/min ja liikunnan tulisi säilyä aerobisena (pystyt liikunnan aikana vielä puhumaan). Kolme kertaa viikossa puolen tunnin jakso on riittävä. Verenpaineesta kärsivä voi saada apua myös stressiä lieventävistä rauhallisista Yoga Flow ym. tunneista, joissa keskitytään hengitykseen.

Liikunnan verenpainevaikutus muistuttaa verenpainelääkettä ja sen vaikutus on lähes yhtä suuri kuin yhden verenpainelääkkeen. Verenpaineen alenemisen lisäksi liikunta ylläpitää mielenterveyttä ja vähentää stressiä.